Pommes duchesse med ramslök till kalvlever anglais

Tillhör du en av dem som är skeptisk till inälvsmat och som får rysningar till minnet av barndomens skosuleliknande leverrätter i skolmatsalen. Då kan jag få dig på bättre tankar. Detta är min egen version av Brogatans kalvlever anglais. Brogatan är en av Malmös absolut trevligaste och bästa restauranger med kalvlever anglais som stående inslag på menyn. Idag serverar jag min kalvlever med pommes duchesse med ramslök.

ramslök
Pommes duchesse med ramslök

Att göra pommes duchesse med ramslök som komplement till en kötträtt är enkelt och mycket gott. Moset görs genom att mosa/mixa 8-10 kokta mjöliga potatisar med en ordentlig klick smör, en slurk grädde och 3-4- äggulor med ca 100 gram ramslök (som förvällts i kokande vatten i ett par minuter) samt salt och peppar. Moset spritsas ut på smörpapper och gräddas tills de får fin färg i en förvärmd ung på ca 250 grader. (Överbliven mos spritsade jag ut längs kanten i en aluminiumform och lade i frysen - kanske en framtida fiskgratäng?)


Brogatans kalvlever anglais gör jag genom att vända skivorna med kalvlever i mjöl innan de kryddas med salt och peppar och steks kort i ett hett stekjärn (de ska absolut vara lite rosa i mitten). Under tiden steker jag upp ca 200 g tärnad bacon i ett annat järn som därefter vispas ur med lite vitt vin. Denna vinblandade sky häller jag därefter i järnet jag just stekt kalvlevern i. Därefter tillsätts bacon, ca 0,5 dl kapris och ev. lite mer vin innan jag slutligen reder av med lite maizena. Detta är gott, jag lovar!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Går det att frysa ramslök?