torsdag 5 april 2012

Var finns ramslöken?

Ramslöken är en sann vårprimör. Säsongen är både tidig och kort och den färska lökens smak och konsistens går varken att konservera eller bevara. I Skåne brukar de första ramslöksskotten titta upp ur snön redan i februari/mars men bladen skördas normalt under några korta veckor från mitten av april tills ramslöken blommar i maj. Det är de tidigaste bladen som har den godaste smaken. I samband med att blommorna tappar sina kronblad går det även att plocka ramslökens frökapslar som kan betas i salt för att sedan läggas in som ramslökskapris.


ramslök
Ramslöken hittar man ofta i rikliga mängder...  

Ramslöken förekommer mest i södra Sverige. Det lär finnas gott om ramslök på Öland och Gotland, där den också odlas. På andra håll är den mer sällsynt och i vissa län (t.ex. Blekinge) är den till och med fridlyst. Kolla gärna med länsstyrelsen i ditt län innan du ger dig ut för att plocka.

ramslök
... i fuktig och väldränerad jord, gärna i närheten av rinnande vatten.

Väl ute på jakt kan det vara bra att söka sig till kustnära lövskogar och lundar, gärna i åsarnas dalgångar och i närheten av mindre vattendrag. Jorden den växer i är här i Skåne ofta lerig och gyttjig på våren, ibland blir det spännande att se om stövelskaftet räcker till. Efter ett försommarregn och i samband med att ramslöken börjar blomma kan den vara något lättare att finna då det luktar lök i stora områden runt växtplatsen.
ramslök
Ramslök kan förväxlas med liljekonvalj som är giftig.
Ramslök kan förväxlas med liljekonvalj som är giftig. När man väl lärt känna ramslöken och hur den växer är den lätt att känna igen på sina sammetslena blad och är man osäker kan man gnida ett ramslöksblad mellan fingrarna. Då känner man en tydlig lökarom.

Att odla egen ramslök från frö kan vara både knussligt och tidskrävande då fröna kräver en frostknäpp i ett tidigt stadium för att fröet ska börja gro. Att plantera ut fullvuxna lökar är däremot lättare. Låter man ramslöken växa fritt finns det dock en risk att den sprider sig då den tenderar att dominera när den väl fått fäste. Om du är sugen på att plantera egna lökar får du gärna höra av dig; malenaoarvidsson@gmail.com. Jag har gott om dem!

Du kan läsa mer om färska lökar i uppdaterad info Här!

18 kommentarer:

  1. Här i Nynäshamn finns massor av ramslök. Var ute idag och plockade. Jag är i 70-årsåldern och mötte ett par i samma ålder som var ute i samma ärende. Synd att nästan inga unga begriper att det finns nyttig och gratis näring i vår natur! Tack för dina många recept! Nu gäller det bara att välja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! men var i nynäshamn vilken område?

      Radera
    2. Vill också gärna veta! Har aldrig sett dem här!

      Radera
    3. Tack snälla Åker till Nynäshamn men var

      Radera
  2. Tyvärr är det nog inte bara ramslöken som fallit den unga generation i glömska. Jag beställde i vintras några kokböcker från tidigare, och flera olika decennier just för att hitta recept och tekniker som inte längre finns med i moderna upplagor. Jag är rädd för att vi har haft en period då vi har rationaliserat bort mycket och värdefull kunskap. Men det är också skönt att se att trenden håller på att vända. Lycka till med din ramslök. Berätta gärna hur det gick. /Malena

    SvaraRadera
  3. Tror du att jag kan dra upp ramslök från frö som finns att köpa ? Om jag skulle beställa lökar från dig , hur skulle jag då plantera dem ? Jag har en damm i skogen och det är lite sumpigt omkring den .Vad tror du? Skulle det passa?
    Jag älskar ramslök, men har tyvärr inte hittat någon häromkring.
    med vänlig hälsning
    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla,
      Visst kan du odla ramslök från frön. Nackdelen med frön är att det tar tid innan man kan skörda. Jag har även hört att det ibland kan vara svårt att få dem att gro. Lökar kan du å andra sidan skörda redan nästkommande år. De jag satte bak norra sidan av en uthusgavel i höstas var klara för skörd i vår (då hade jag ändå flyttat tuvan ett par gånger under hösten). Det fanns även frön i lökknippet jag planterade eftersom där var småskott runtom plantan i vår. Marken jag planterade dessa lökar är i ett skuggigt hörn av en helt vanlig gräsmatta med fuktig jord i skuggigt/lummigt läge. Kanske funkar det även i sumpig mark men då tror jag den bör vara väl dränerad då man sällan ser ramslök växa vid stillastående vatten. Hör gärna av dig via e-post om du vill att jag skickar lökar till dig. /Malena

      Radera
  4. va kostar det att beställa lök ifrån dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan läsa mer om om mina lökar och vad de kostar på min hemsida www.ramslökbymalena.se

      Radera
  5. Hej!
    Jag köpte av dig för 2 år sedan, och de är jätte fina. Jag satte dem i ett rör och i ett skogsbryn. De trivs där!/ Pärup

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgit,
      Så roligt att höra att de tog sig bra och att de trivs i skogsbrynet där du planterade dem. Tack för feedback. /Malena

      Radera
  6. Går det att frysa in ramslök? Plockade igår och bladen ser fina ut idag men de kanske inte går att spara så länge till.Tänkte göra soppa i helgen.

    Mvh

    M-L.F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst går det att frysa Ramslök men det är många som avstår eftersom lökens doft tenderar att sätta sig på allt annat i frysen. En garanterat lufttät bruk är nog bra att stoppa dem i. Jag brukar föreslå att göra och frysa in ramslökssmör, men det håller ju inte så länge i frysen. En gång gjorde jag en ordentlig gryta med soppa men eftersom ramslöken även är värmekänslig förlorar soppan lätt smak när den värms upp en andra gång. Jag hoppas att din soppa smakar och att du lyckas frysa in ramslöken.

      /Malena

      Radera
  7. Hej.
    Undrar var nånstans i Stockholmområdet ellen Nynäshamn hittar man Ramslök. Finns det någon som vet och kan dela infon?

    Tack.
    Kalman
    kalmanfaluvegi@yahoo.se

    SvaraRadera
  8. Jag känner bara till mina egna områden här i Skåne men skickar inte bara lökar utan även nyskördad ramslök till privatpersoner i hela landet under säsong. Du kan läsa mer på min hemsida www.ramslökbymalena.se

    SvaraRadera
  9. Hej vet någon om ramslök växer i Västernorrland??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen enbart i trädgårdar i Norrland då ramslök inte växer naturligt i dessa trakter. Upp till Dalälven brukar man säga att den går att finna i vilt tillstånd. Däremot går det bra att plantera lökar upp till odlingszon 6. Lökarna klarar sig fint även om plantorna inte sprider sig lika ymnigt som i söder. Lökar finns att beställa på min hemsida www.ramslökbymalena.se //Malena

      Radera
  10. Förra året satte jag några ramslökar ute i en slänt i skogen Det var väldigt torrt då, men dom överlevde!)
    Tittade till min "tjuvplantering" idag och otroligt nog så växer dom och har spridit sig, mycket spännande. Planterade i Småland.
    Läste i din blogg att blommorna på ramslöken går att använda, det ska jag testa men det får bli nästa år, har väl antagligen missat blomningen.

    SvaraRadera