Ramslökssoppa med musslor à la moules marinés

Min ramslökssoppa med musslor är inspirerad från ett recept på musslor i saffran från en numera nedlagd matblogg som heter "Jessica och Jonas". Deras musselspad är så god att jag brukar göra lite extra, varför jag kallar det för en soppa. Soppan vinner på verkligen på att lagas på ett musselspad vilket gör min version med ramslök precis lika god. Jag rekommenderar den varmt.

ramslök
Ramslökssoppa med musslor. 

Ingredienser: 

1 kg musslor
1 klick smör
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta 
2,5 dl vitt vin
1 grönsaks-/fiskbuljongtärning
2 dl grädde
50 g ramslök
1 liten kvist persilja
salt och peppar

Gör så här: 

Fräs den hackade löken i smöret i en större gryta utan att löken får färg. Häll i vinet och de rengjorda musslorna. På med locket och låt sjuda tills musslorna öppnat sig. Rör gärna runt i grytan någon gång under tiden. Plocka ut musslorna och fördela dem på tallrikar. Häll grädden i grytan tillsammans med en buljongtärning, låt koka upp innan persiljan och den grovt hackade ramslöken läggs i. Låt koka upp igen och mixa därefter soppan. Smaka av med salt och peppar innan den färdiga soppan serveras. 


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Går det att frysa ramslök?