Ramslöksmajonnäs


Efter att ha gjort ramslökshollandaise som tillbehör till var och varannan måltid de senaste veckorna (och varannan med ramslökspesto) ville jag idag variera mig. Till dagens fiskrätt blev det därför en klick ramslöksmajonnäs istället. Precis lika enkelt att tillaga och nästan, men bara nästan lika gott, men då talar jag om 4,8 ramslökar i betyg istället för 5,0 på en skala av 5. Det är med andra ord inte alls fel att ha ramslök i en majonnäs. Testa får du se!


ramslök
Hemlagad majonnäs med finhackad ramslök


Gör så här: 
Ta en äggula, en skvätt/halv tesked vitvinsvinäger (eller citron) och en tesked dijonsenap i en bunke och krydda med en nypa salt och lite peppar. Vispa försiktigt ned lite mild rapsolja, börja med ett par droppar och öka sedan mängden olja tills du har vispat ned ett par deciliter. Därefter rör du ned finhackad ramslök från 5-10 ramslöksblad. Smaka av och balansera smakerna. Jag brukar ha i lite extra syra på slutet.  

Kommentarer

  1. Väldigt gott!:) provade ikväll.
    Tog bara 1 äggula, lite chili, lite olivolja, resten solrsolja. Super gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chili, såklart :) Det måste jag också testa tillsammans med ramslök. Låter jättegott.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var finns ramslöken?

Vad är ramslök och inte ramslök?

Går det att frysa ramslök?