tisdag 24 februari 2015

Plantera ramslök



Här är några tips om hur du bäst planterar dina ramslökslökar. Jag hoppas du blir nöjd med lökarna du beställt av mig och hör gärna av dig till mig om du har några frågor.

När? 

Vid plantering och flytt av ramslök är det alltid färska lökar som hanteras. Ramslöken kan därför planteras om närhelst under året. Det är bara under sen vår och sommar, vid blomning och i slutet av växtperioden när kraften från bladen går tillbaka till lökarna samt på vintern när det är tjäle i marken som det är olämpligt att flytta ramslök. Det är viktigt att lökarna kommer i jorden med detsamma. Har du inte möjlighet att plantera lökarna direkt bör du förvara dem mörkt, svalt och fuktigt. Bäst är det att plantera om ramslök på hösten. Då är det naturligt fuktigt i marken och lökarna börjar rota sig när temperaturen i jorden sjunker under 10 grader.

Lökar av ramslök för plantering
Hundra lökar på väg till kund i norra delen av landet i augusti månad.

Var? 

Ramslöken vill ha det svalt om fötterna och fuktigt i jorden under vår och höst. Den trivs bäst i skugga till halvskugga och har du ingen skuggig lund att plantera löken i går det lika bra att placera den under ett buskage eller vid skuggsidan av en vägg. Jorden bör vara mullrik och väldränerad, gärna lucker sand-, ler- eller grusblandad jord. Tänk på att inte använda vätskehållande "köpejord" för då är risken stor att lökarna ruttnar. Denna jord har dessutom ofta ett lågt pH. Ramslöken vill ha kalkrik jord med högt pH värde vilket kan ordnas med kalk eller vedaska i jorden när du planterar lökarna. Tillför gärna lite näring när du planterar lökarna.


ramslöksplanta
Ett tjugotal lökar i början på maj (i Skåne). Ju längre in på 
säsongen desto känsligare blir lökarna för att flyttas. 



Hur? 

Plantera ramslöken djupt, gärna så toppen av löken har 5 -10 cm jord över sig. När det gäller lökar rent generellt brukar man säga tre gånger så djupt som lökens längd. I det vilda växer ramslöken ofta i tuvor om 20-30 lökar. Ramslöken sprider sig genom att lökarna delar sig och genom att blommans frökapslar tappar sina frön till marken. Det krävs mycket fukt i marken för att fröna ska ta sig. Ramslöken växer långsamt och var försiktig med skörden under de första åren. Året efter plantering kan ramslöken ha svårt för att gå i blom.


vilt växande ramslök
Vilt växande ramslök i den egna prästgårdsparken


Vad jag vet har ännu ingen av mina ramslökskunder misslyckats med sina lökar. Jag har ändå skickat iväg några paket under årens lopp. Från Höllviken i söder till Skellefteå i norr. Ramslöken är alltså ganska lättodlad. Om den trivs?! Ja då har du tur. Ramslöken förmerar sig gärna om den får rätt förutsättning. Den brukar t.o.m. jämföras med kirskål i sin förmåga att ta över växtytan i en trädgård. Till lycka för oss som älskar ramslök men tydligen till fasa för några få.





2 kommentarer:

  1. var kan jag köpa plantor? vill inte bara använda frö

    SvaraRadera
  2. Jag hämta mina idag- kan jag sätta dom i kruka tills jag har snöfritt?

    SvaraRadera