måndag 18 maj 2015

Bästa ramslökssaltet

Ramslökssalt + Svamptork = Sant

Ju mer jag lär känna ramslökens egenskaper ju bättre blir jag på att hantera den och förvara den inför den mörka tid på året då ramslöken inte längre går att få tag på. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i torkad ramslök då jag upplever den "gräs(l)ig" i både konsistens och smak. Däremot har jag tidigare gjort ramslökssalt i ugn på låg värme och med luckan på glänt men den lyckades alltid bli lite blek och tappa en del smak (för att det blev för varmt). I år tänkte jag därför göra ett ramslökssalt genom att torka det i fönsterkarmen med hjälp av solen. Men solen tänkte annorlunda och vägrade så klart skina på mitt fönster just denna dag. Så jag lade istället smörpappret med den mixade salt- och ramslöksblandningen i botten på svamp- och frukttorken. Där torkade den fint på lägsta värmen. Saltet blev till skillnad från förra årets bleka sats ett illgrönt och smakrikt pulver. Testa så får du se!

torkad ramslök och salt som mals med senapskula
Det torra ramslökssaltets klumpar får jag bort genom att köra
några varv med kanonkulan 
i en senapsskål.  


1 kommentar:

  1. Det låter jättegott! Men vad är proportionerna..?
    Tack för härliga recept med inspirerande ramslöksentusiasm!
    Med vänliga matglada hälsningar från Katinkas Kitchen

    SvaraRadera