lördag 3 september 2016

Torkad ramslök - hur du lyckas bäst med torkad ramslök

Jag har tidigare varit skeptisk till torkad ramslök. Mycket på grund av att de blad jag själv torkat blivit "gräs(l)iga" men säkert även för att jag inte har vetat hur jag bäst ska tillaga den som torkad. Efter att ha provat torkad ramslök från Tyskland och även lärt mig några aspekter som man bör ha i åtanke vid tillagning är jag av en helt annan åsikt.


Det finns tre saker man bör ha i åtanke för att lyckas med torkad ramslök

1. Ju fetare desto bättre. 

Torkad ramslök gifter sig fint med olika slags fetter, nästan mer än färsk ramslök och är därför klockren att använda tillsammans med feta mejeriprodukter eller till lamm, fläsk och fet fisk. Jag vill t.o.m. säga att den i vissa fall är bättre än de färska bladen som ibland kan bli lite skarpa i smaken.


ramslök
Torkad ramslök och den feta såsen i till sillen gifter sig så fint att det blir
den godaste sill du någonsin ätit. Jag lovar!

2. Känslig för långvarig upphettning 

Precis som den färska ramslöken är även torkad ramslök känslig för värme och bör därför tillsättas sent vid tillagning av varma rätter. Gör man t.ex. en potatisgratäng med ramslök kan det vara klokt att tillsätta ramslöken först i slutet av tillagningen eller korta ner tillagningstiden genom att förkoka potatisen alt. använda den i en"köpegratäng" som värms en kortare stund i ugnen. Samtidigt kan lite värme hjälpa till att plocka fram smaken i den torkade produkten. En nypa torkad ramslök i ett skirat smör till t.ex. potatismos och grillad fisk eller i en hollandaise är något av det bästa jag vet.

Skirat ramslökssmör till hemlagad potatismos och grillad
eller rökt fisk. Det är mumma det.


3. Behöver ibland tid för att smakerna ska komma fram

Den torkade ramslöken kan behöva mer tid för att smakerna ska sätta sig. Om man t.ex. gör ramsklökssill, en färskost eller en dippa med ramslök kan den med fördel göras dagen innan den ska serveras. Det går också bra att blanda ramslök med olja eller vatten innan den ska tillagas för att blöta upp flingorna och locka fram smakerna. Används den däremot i något varmt som i en soppa, en hollandaise eller i ett skirat smör infinner sig smakerna direkt.



Här följer några recept och tips på hur jag använder min torkade ramslök:
Ramslökssmör: 
Här gör den sig jättebra då jag tycker att den färska ramslöken ibland kan bli för skarp att ha i ett ramslökssmör.
Ramslöksmajonnäs: 
Enkelt och gott, speciellt om man bara blandar ut lite torkad ramslök med sin favoritmajonnäs (min heter Hellmans) och låter vila ett dygn i kylskåpet.
Ramslökssoppa: 
En balansgång mellan att få de torkade bladen mjuka och inte låta koka för länge så att bladen tappar smaken. Här är ett förslag på en soppa där jag använt torkad ramslök.
Ramslökskorv:
En fet färs på lamm eller fläsk (och späck) blir jättegod att använda tillsammans med torkad ramslök.
Skirat smör med ramslök: 
Här har vi vinnaren! Som ramslökssmör fast godare då värmen från det skirade smöret än bättre tar fram smaken av ramslök. Gott och vackert att skeda över lite vit fisk.
Färskost med ramslök:
Gör den gärna dagen innan den ska serveras och servera den inte iskall. Smakerna kommer bättre fram när den är rumstempererad. Till 200 gram Philadelphiaost har jag en matsked torkad ramslök, lite salt och peppar och några droppar citron.
Pesto:  
Då jag har en färdigblandad pestokrydda i mitt sortiment använder jag alltid den när jag ska göra en pesto med ramslök. Här är länk om du vill läsa mer eller beställa --> 
Hollandaise med ramslök: 
Funkar mycket bra med torkad ramslök. Lite mildare än den med nyplockade blad. Här är receptet på min favorithollandaise.
Parmesanostcreme: 
Arlas smaksatta créme fraiche "Parmesan och vitlök), en rejäl hög med finriven parmesan av god kvalitet, salt och peppar och ramslök. Kör i mixer och låt mogna till nästa dag.
I en potatisgratäng:
Gärna i en gratäng med kort tillagninstid i ugn - med förkokt potatis eller "köpegratäng". Det går också bra att tillsätta ramslöken när gratängen kommit ut ur ugnen.
På stekt potatis och ugnspotatis: 
Liksom porjulök som grillas får även sotad ramslök en sötare smak. Så även om ramslök tenderar att tappa smak vid långvarig upphettning kan het värme i ugn ta fram något helt annat. Jag gör "by the way" numera världens godaste pytt i panna.
I en potatissallad:
Mums. Åter igen tillsammans med majonnäs eller andra feta produkter. Allra helst med lite ramslökskapris på toppen.
Som smaksättare i en vit grundsås: 
Låt fantasin sätta dina gränser. Jag har t.ex. gjort en stuvning med purjolök, musslor och ramslök.


Torkad ramslök finns att beställa på min hemsida 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar