torsdag 4 maj 2017

Ramslökspesto med torkad ramslök

Jag har ännu inte fått till ett riktigt bra recept på ramslökspesto med torkad ramslök. Troligtvis eftersom jag ganska snart efter att ha kommit i kontakt med den torkade varan även sprang på en färdigblandad pestokrydda med ramslök - så läcker att jag numera även har den till försäljning på min hemsida. Förutom ramslök, salt och peppar innehåller pestokryddan även torkad persilja, vitlök, lök och gräslök. Den innehåller alltså inga nötter utan är mer lik en persillade och fungerar alldeles utmärkt att använda som en sådan.

ramslök
Ramslökspesto med nykokta färska pastakuddar och ruccolasallat



Min pestokrydda använder jag framförallt till pasta. Till en middag för två blandar jag 1 dl rapsolja med 1 dl pestokrydda och 1 dl hett vatten. Tänk på att salt och peppar sjunker till botten så skaka påsen för att blanda innehållet. Riv 1-2 dl italiensk/vällagrad hårdost och blanda i. Jag är just nu dödligt förtjust i Lidls färska pastakuddar - spenat och svamp är en läcker kombination. Tillsammans med småbladig ruccolasallad serverar jag på detta vis en gourmetmiddag för två på mindre än 10 minuter (eftersom pastan ska koka i 4 min). Just det - den blir ännu godare om den får vila ett dygn. Då kan det vara bra att värma upp den som hastigast i den redan varma pastagrytan för att få fram smakerna bättre - men inte för länge för då smälter osten och peston riskerar även att tappa smak. 

ramslökspesto
Just add water  - och du har en läcker middag för två på mindre än tio minuter.


Om det blir lite pesto över använder jag den gärna som en bas till en dressing (typ ceasardressing) som med lite majonäs/creme fraîche och några droppar syra blir god till en kycklingsallad. Pestokryddan med ramslök går även utmärkt att använda utan riven ost. Med lite extra olja och en lite  vinäger funkar den fint som dressing till en bönsallad med kidneybönor, hackad rödlök och tomat. Det går också bra att ha i pressad citron och rivet skal av citron för att använda den som en italiensk gremolata. Gott är det och det är bara fantasin som sätter gränser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar